Size 1 PEFC 20 Years logo ENG Colour on transparent bg 150dpi RGB

Persberichten

Wenst u ook onze persberichten te ontvangen? Bezorg dan uw naam en de naam van het medium, evenals uw e-mail en telefoonnummer aan onze persverantwoordelijke a.gerbaux@pefc.be.

De PEFC-gids - een handig instrument voor duurzame aankopen

Mar 29 2018

Makkelijker duurzaam aankopen dankzij de PEFC-gids

Bijna 500 leveranciers van gelabeld hout en papier gebundeld in één publicatie

PEFC Belgium vzw heeft zopas de vijfde editie van haar ‘Gids van PEFC-gecertificeerde bedrijven’ gepubliceerd. Deze gids bundelt de gegevens van bijna 500 Belgische bedrijven die hout/papierproducten fabriceren en verkopen met het PEFC-label. De catalogus is een nuttig instrument voor lokale overheden, architecten, bedrijven en de particuliere consumenten die duurzaam willen aankopen.

GIDSEntreprPEFC2018 couverture WEB

We zijn met z’n allen steeds meer attent voor de impact die ons leven heeft op het leefmilieu en onze natuurlijke bronnen. Vooral ons consumptiegedrag wordt steeds duurzamer. Dat is ook belangrijk want hoe klein onze bijdrage ook, we creëren er een betere wereld mee. “Small actions make big differences”. Labels spelen hierbij een prominente rol. Ze zorgen ervoor dat de consument de duurzame producten gemakkelijk herkent en een duidelijke garantie krijgt. Het PEFC-label bijvoorbeeld garandeert dat producten afkomstig zijn uit duurzaam beheerde bossen. Deze bossen worden beheerd met een evenwicht tussen hun ecologische, economische en sociale functies. Op deze manier wordt de toekomst van de bossen verzekerd.

Steeds meer PEFC-gelabelde producten
Het aanbod PEFC-gelabelde producten is groot. Denk maar aan alle hout voor binnen- en buiteninrichting, papierwaren, kartonnen en houten verpakkingen, speelgoed… En de komende jaren zullen er ongetwijfeld nog meer producten bijkomen op de markt. Dé manier om er zeker van te zijn dat de producten afkomstig zijn uit een duurzaam beheerd bos, is een beroep te doen op een PEFC-gecertificeerd bedrijf en te letten op het label. Om de consumenten, zowel bedrijven als particulieren, te helpen de PEFC-gecertificeerde bedrijven in een handomdraai te vinden, heeft PEFC Belgium ze opgelijst in een handige gids.

Gebundeld in één handige gids
In de ‘Gids van PEFC-gecertificeerde bedrijven 2018’ werden alle gegevens opgenomen van de 484 Belgische bedrijven die over een PEFC-Chain of Custody-certificaat beschikken en hiervoor ook jaarlijks gecontroleerd worden door onafhankelijke certificatie-instellingen. Deze tweetalige gids werd gedrukt op 6000 exemplaren en verstuurd naar alle Belgische lokale overheden, gecertificeerde bedrijven en -boseigenaars en naar tal van architectenbureaus. Ze wordt ook verdeeld op beurzen. Een papieren exemplaar kan gratis aangevraagd worden via info@pefc.be en een digitale versie is beschikbaar op de website www.pefc.be.

Het PEFC-label
PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes) is het grootste boscertificatiesysteem ter wereld met meer dan 313 miljoen gecertificeerde oppervlakte wereldwijd, waarvan 300.000 hectare in België. Producten met het PEFC-logo garanderen de herkomst uit verantwoord beheerde bossen. Concreet betekent dit een bosbeheer dat tegelijk economisch leefbaar, milieuvriendelijk en sociaal gunstig is. In de praktijk gaat het onder andere om het respecteren van de rechten van de lokale bevolking, het rekening houden met fauna en flora en het economisch rendabel maken van het bos. Bedrijven die PEFC-producten willen verwerken en/of verhandelen, dienen in het bezit te zijn van een certificaat, het zogenaamde Chain of Custody-certificaat. Een onafhankelijke auditinstelling ziet strikt toe op de naleving van de PEFC-criteria in de bedrijven en reikt het certificaat uit voor een periode van 5 jaar mits jaarlijkse controle. Wereldwijd beschikken 19.800 bedrijven over een PEFC-certificaat. In België gaat het om 484 bedrijven.

Info voor de pers (niet voor publicatie):
Mieke Vercruijsse, Communicatieverantwoordelijke, m.vercruijsse[at]pefc.be

Persbericht 29.03.2018